Monday, February 24, 2014

Taklimat Persediaan Pencalonan SKK Tahun 2014

KUALA TERENGGANU - Urusetia Jawatankuasa Sekolah Kecemerlangan telah mengambil inisiatif awal dengan mengadaka taklimat persediaan pencalonan SKK 2014 kepada Guru Besar dan Guru Penolong Kanan sekolah yang berpotensi dan berada dalam takungan untuk calon SKK. Turut hadir sama ialah Penyelia-Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah PPD yang  merupakan pegawai meja SKK di peringkat PPD. Selain itu taklimat turut dihadir Penolong Pengarah Projek Khas/ SBP/Kluster.

En. Rosli bin Chik, KPP Sektor Pengurusan Sekolah dalam ucap utamanya banyak kali menegaskan tentang perlunya peranan kepimpinan sekolah faham tentang konsep SKK dan berupaya mempengaruhi para guru untuk turut serta menjayakan hasrat ke arah SKK. Beliau yakin dengan potensi sekolah yang ada melalui kepimpinan yang kreatif dan inovatif peluang meraih SKK lebih mudah berbanding SBT kerana menurut beliau SKK sekolah hanya bersaing dalam kolompoknya sahaja.

Seramai 27 buah sekolah telah dipanggil dan daripada jumlah itu hanya 16 buah sahaja yang mempunyai potensi dan memenuhi kreteria layak untuk dicalon SKK. Ada sekolah yang sangat cemerlang dari segi akademik tetapi sangat naif dari segi pencapaian kokurikulum dan anugerah yang diperolehi dalam tempoh tiga tahun. Sekolah-sekolah yang terkeluar telah diberitahu sebabnya dan justru mereka telah berada dalam takungan maka mereka perlu melengkap aspek yang kurang menyerlah untuk memasuki pencalonan.

Apa yang menariknya pada tahun ini sekolah Tahap A seperti SK Tok Jiring, SK Sultan Sulaiman 2, SK Kampung Raja dan beberapa lagi mempunyai peluang sangat baik untuk dicalon dan meraih SKK. Berikut sekolah-sekolah yang melepasi saringan dan tercalon untuk peringkat kedua:
  1. SK Sultan Sulaiman 2, Kuala Terengganu
  2. SK Tok Jiring, Kuala Terengganu
  3. SK Pusat Chabang Tiga, Kuala Terengganu
  4. SK Pusat Bukit Besar, Kuala Terengganu
  5. SK Tapu, Hulu Terengganu
  6. SK Binjai Kertas, Hulu Terengganu
  7. SK Seri Buluh, Hulu Terengganu
  8. SK Batu 7, Dungun
  9. SK Seri Paka, Dungun
  10. SJKC Kwang Hwa, Dungun
  11. SK Kampung Jaya, Setiu
  12. SK Sungai Las, Setiu
  13. SK Ru Rendang, Marang
  14. SK Kelulut, Marang
  15. SK Teluk Kalong, Kemaman
  16. SK Kampung Raja,  Besut
Sekolah-sekolah yang dicalonkan perlu melengkap dan menyempurnakan perkara berikut:
  • Borang pencalonan
  • Folio Pencalonan
  • Power point pembentangan  (20 -30 minit)
  • Power point pencalonan (4 slaid)
  • Profil Sekolah jika belum ada
Borang pencalonan, power point pembentang dan power point pencalonan hendaklah dihantar kepada Urusetia Sekolah Kecemerlangan ( U.P : Unit Sekolah Rendah) pada atau sebelum 10 Mac 2014. Sementara Folio dan Profil hendaklah disimpan di sekolah. Jika ada sebarang kemusykilan atau pertanyaan boleh hubungi urusetia sebagaimana tercatat dalam edaran.

Bahan Panduan Pencalonan boleh dimuat turun DI SINI.

Sila rujuk email Guru Besar, GPK dan sekolah kerana edaran dan makluman akan menggunakan email sebagai medium.

No comments:

Post a Comment